Wikia

"Katniss Everdeen, het meisje dat in vuur en vlam stond, heeft voor een vonk gezorgd die, als er niets aan gedaan wordt, kan uitgroeien tot een vlammenzee die heel Panem verwoest."

- President Snow over Katniss Everdeen.
Katniss Everdeen is de hoofdpersoon en de verteller van de Hongerspelen trilogie. Nadat haar zusje, Primrose, werd getrokken om mee te doen aan de 74ste Hongerspelen, offerde Katniss zich op als vrijwilliger en nam ze zo de plek van de vrouwelijke tribuut van District 12 in.

Biografie Edit

Voor de Hongerspelen Edit

Het verhaal begint bij Katniss die met haar moeder en haar zusje Prim in district 12 wonen ook wel bekend als ''de laag''. Na de dood van haar vader raakte de moeder van Katniss in een diepe depressie en was niet in staat om te zorgen voor haar kinderen. Op het randje van uithongering ging de 12-jarige Katniss naar het rijkere gedeelte van de stad, hopende om wat restjes uit de vuilnisbakken van de rijke handelaren te kunnen pakken. Bakkerszoon Peeta Mellark, die ze niet kende, zorgde er met opzet voor dat er twee broden aanbrandden, wetende dat hij ze weg moest gooien. Hier ontving hij een pak slaag van zijn moeder voor. Hem werd verteld de twee broden aan de varkens te geven, echter gaf hij ze aan Katniss. Katniss nam op haar beurt de broden mee naar haar familie die al in geen dagen meer hadden gegeten. Het brood gaf ze hoop en hield ze gemotiveerd terwijl Katniss er een schuldgevoel aan overhield richting Peeta. Een paar dagen na het incident met het brood besloot Katniss het bos in te gaan dat haar district omringt, om illegaal te jagen en eetbare planten te verzamelen die haar vader ook verzamelde toen hij nog leefde en voor het eten van het gezin zorgde. Daar ontmoette ze een jongen genaamd Gale Hawthorne. Samen zorgden ze voor beide families en ontwikkelden een hechte vriendschap.

De hongerspelen Edit

Als bij de boete Prims naam getrokken wordt, gaat Katniss vrijwillig. Ook de naam van Peeta Mellark wordt getrokken. Peeta en Katniss zijn de tributen van district 12.

Later mogen mensen afscheid nemen van de tributen. Prim en Katniss moeder komen eerst en Prim geeft Katniss de speld met de spotgaai. (In de film koopt Katniss de speld in de As voor Prim en in het boek krijgt ze de speld van Madge, de dochter van de burgemeester.) De Spotgaai wordt later ook een symbool voor de revolutie. Gale komt ook en Katniss vraagt hem om haar familie in leven te houden. Peeta's vader komt als laatste en dan gaan Peeta en Katniss de trein in om naar het capitool te gaan. Effie Prul gaat met ze mee. In de trein ontmoeten ze ook Haymitch Abernathy hun coach voor de Hongerspelen. Haymitch heeft ooit de Hongerspelen gewonnen en is daarom hun coach.

Katniss4

Tijdens de openingsceremonie hebben Peeta en Katniss een vuur cape. Dat maakt veel indruk op de Spelmakers als de sponsors.

Als ze aan komen gaan ze naar het trainingscentrum. Daar trainen ze twee dagen en dan mogen ze laten zien wat ze kunnen aan de Spelmakers. Katniss gaat boogschieten, maar als de Spelmakers niet kijken schiet ze een pijl naar hun. Daarvoor krijgt ze een 11.

Bij het interview met Ceasar Flickerman laat Katniss haar brandende jurk zien. Peeta vertelt tijdens het interview dat hij al jaren verliefd is op Katniss. Later vertellen Haymitch en Peeta dat het niet echt

KatnissFireDress

was en alleen maar een act om meer sponsoren te krijgen.