Wikia

"En dit mag je ook niet vergeten. Ik mag niet wedden, maar als ik kon zou ik al mijn geld op jou inzetten."
- Cinna in de Hongerspelen
Cinna was de stylist van Katniss tijdens de 74ste en 75ste Hongerspelen. Hij speelde een grote rol in Katniss' leven, evenals de opstand.

Biografie Edit

Er is bijna niks persoonlijks bekend over Cinna, laat staan over zijn leven voor de 74ste Hongerspelen. We weten alleen wat voor rol hij speelde tijdens de Hongerspelen en de rol die had na zijn dood, tijdens de opstand. Hij was een stylist ontwierp kleren die een diepere betekenis droegen.

De Hongerspelen Edit

Wanneer Katniss Cinna voor het eerst ontmoet is ze zeer van haar stuk gebracht door hem, met name door zijn normale uiterlijk. Hij leek niks aan zichzelf veranderd te hebben, wat een groot contrast schildert tegenover de dominante cultuur van het Capitool. Zijn make-up was minimum, alleen gouden eyeliner. Hieruit zou je kunnen opmaken dat Cinna heel erg anders dacht dan de gemiddelde Capitolist.

Als hij zich voorstelt, lijkt zijn stem anders te zijn van normale Capitolisten. Katniss omschrijft zijn stem als "zacht waar het Capitoolaccent maar licht in doorschemert". Door deze omschrijving van hem en door zijn uitspraken die hij later maakt, kun je je veel afvragen over zijn achtergrond. (Is hij überhaupt in het Capitool geboren? Zo ja, kunnen mensen van Districten terecht komen in het Capitool en om wat voor reden?)

Naarmate het gesprek tussen Katniss en Cinna ontwikkelt, leer je heel veel over Cinna. Als eerste lijkt hij nogal kortaf, maar eerlijk. Hij gaat niet te veel op in zijn eigen motieven. Verder lijkt hij zich er bewust van te zijn in wat voor een verschrikkelijke situatie de Districten zich bevinden en erkent hij de ongelijkheid.

Cinna's en Portia's kostuum voor Katniss en Peeta zorgt er ook voor dat ze opvallen. Het is niet bekend wie met dit idee op kwam, maar het was zeker revolutionair. Het kostuum stond in de fik, maar verbrandde natuurlijk niks. Tijdens de optocht maakte de twee tributen van District 12 dan ook een grote impact op het publiek. Vrijwel onmiddellijk werden ze de favoriet van een heleboel mensen in het Capitool. Dit was dankzij Cinna's en Portia's creativiteit.

Na de optocht was Katniss' beeld over Cinna veranderd. Voorheen dacht ze namelijk dat hij gestoord was, omdat hij haar in de fik wou zetten. Daarna zag ze echter in hoeveel Cinna haar heeft geholpen door haar zo te kleden, want door hem viel ze in het smaak van het Capitool, wat mogelijk haar overlevingskansen zouden kunnen vergroten.